Dersom du har bekreftet kortinformasjonen din, må du sperre kortet, du har utlevert opplysninger om, med en gang. Dette gjelder både for Agricard, men også for andre bank- og kredittkort du har i lommeboken.

Hva må du som kunde gjøre?

1. Hvis du har mottatt en mistenkelig e-post, klikket på lenke i e-posten og bekreftet din kortinformasjon, må du sperre kortet det gjelder med en gang. 

  • Har du utlevert opplysninger om ditt Agricard kan du sperre kortet og bestille nytt i nettbanken på agricard.no eller i Mitt Kort appen. Du kan også ringe vårt kundesenter på +47 915 05712 og få hjelp av en av våre hyggelige rådgivere.
  • Vær også oppmerksom på BankID på Mobil dialoger som kommer opp uten grunn. Disse må avbrytes med en gang dersom det ikke er du som prøver å signere eller godkjenne noe på nett.

2. Dersom du har mottatt en e-post, men ikke trykket på lenken, kan du bare slette e-posten. Er du i tvil bør du sperre kortet og bestille nytt likevel.

I bunnen av denne artikkelen finner du eksempler på hvordan en svindel-epost kan se ut. Disse er hentet fra svindelforsøk på e-post som utgir seg for å være sendt fra Eika.

Hva skjer hvis skaden allerede har skjedd?
Dersom du oppdager ukjente transaksjoner på ditt Agricard kan du søke om refusjon av pengene ved å opprette en reklamasjonssak. Dette gjør du enkelt elektronisk på Eika sine nettsider.

Dette bør du huske for å unngå identitetstyveri
Uansett hvem som kontakter deg og hvordan du blir kontaktet – oppgi aldri ditt personnummer, kontonummer, BankID eller annen personlig informasjon som kan brukes for identifisering.

Er du i tvil kontakt avsender av e-posten og undersøk om e-posten er ekte.
Flere sikkerhetstips finner du på Eika sine nettsider.

Eksempel på svindelmail