Faktura
-
Hva er forfallsdato på kortet? Kan jeg endre denne?
Akkurat nå gjennomfører vi et systembytte og det er dessverre ikke mulig å endre forfallsdato. Alle nye kunder får også automatisk forfallsdato den 15. i måneden uten å kunne velge en annen dato når de søker om kortet.
Agricard Firma
Alle transaksjoner i en kalendermåned faktureres siste virkedag – og har forfall 15. i påfølgende måned. Dette er et forhåndsdefinert oppsett gjeldende dersom du ikke har bedt om oss noe annet.Du kan velge fakturering 20. med forfall 5, eller fakturering 10. med forfall 25. Ønsket om endring av forfall må komme fra signaturberettiget eller fullmektig på e-post til agricard@eika.no.
Agricard Ansatt og Agricard Privat
Du kan velge mellom forfall den 5., 15., og 25. når du søker om kortet. Ønsker du å endre forfall på et senere tidspunkt kan du sende en e-post til agricard@eika.no. -
Hvordan fungerer den månedlige faktureringen?
Agricard Firma
• KID og kontonummer forandres ikke, og kan benyttes ved alle innbetalinger
• Faktura sendes til bedriften, og viser transaksjoner for hvert kort tilknyttet bedriftens kredittkortavtaleAgricard Ansatt og Agricard Privat
• KID og kontonummer forandres ikke, og kan benyttes ved alle innbetalinger
• Den første fakturaen sendes gebyrfri, på papir, til kortholders folkeregistrerte adresse. Deretter kan man inngå avtale om eFaktura og motta fremtidige krav i nettbanken -
Hvordan kan jeg opprette eFaktura?For å motta eFaktura fra oss må du si "Ja takk, til automatisk eFaktura fra alle" i nettbanken din. Er du usikker på hvordan det gjøres må du ta kontakt med din daglige bank.
-
Hvordan finner jeg fakturadetaljer og spesifisert betalingsinformasjon?
Du får spesifisert betalingsinformasjon når du fyller drivstoff hos Circle K og Best.
Følgende spesifikasjoner er tilgjengelig i Mitt Kort-appen og når du logger inn på Agricard.no:
• Navn på butikk/salgssted
• Dato og klokkeslett
• Salgskvitteringsnummer
• Total varekjøp kroner
• MVA beløp
• Drivstofftype
• Antall liter
• Rabattsats (varekjøpet sum er netto, ettersom rabatten trekkes direkte på pumpa)
Opplysningene finner under transaksjonene registrert i Verdiregnskapet. I tillegg kan du laste ned en samlet over sikt per måned i PDF format.
Dersom du mangler detaljer på transaksjoner fra du fikk kortet og frem til nå, kan du bestille MVA spesifikasjon fra Circle K.Agricard Firma: Bestill kvitteringer her
Agricard Ansatt/Agricard Privat: Bestill kvitteringer her
Det er viktig å bemerke seg at spesifisert betalingsinformasjon er kun tilgjengelig for transaksjoner gjennomført med ditt fysiske Agricard. Betaling gjennomført via Samsung Pay, Google Pay, klokkebetaling eller annen digital lommebok eller mobilbetaling gir ikke tilgang til disse opplysninger.
Behøver du å finne ut hvilken stasjon du har fylt på, kan du kontakte Circle K. De kan fremskaffe kopi av kvitteringer inntil fem måneder tilbake i tid.
-
Hvordan fradragsfører jeg merverdiavgift?
Agricard fakturaen viser kun en transaksjonsoversikt, og bilag fra brukerstedet/forretningen må benyttes i regnskapet for gyldig føring av mva.
Ifølge Bokføringsforskriftens § 5-5-1 skal dokumentasjon av kjøp være salgsdokumentasjon som selger har utstedt. Salgsdokumentasjonen skal inneholde de opplysningene som fremgår av Bokføringsforskriften §§5-1-1 til 5-1-5.
I mange tilfeller vil anskaffelser til virksomheten være betalt med kredittkort, og faktura med spesifikasjon av kjøpene sendes fra kredittkortselskapet i etterkant. Dette kan for eksempel gjelde reise, drivstoff eller netthandel. En slik faktura fra kredittkortselskapet vil ikke være godkjent dokumentasjon utstedt fra selgeren av varen eller tjenesten. Regnskapet må inneholde en original faktura utstedt av selger (kvittering). Dette gjelder selv om fakturaen fra kredittkortselskapet inneholder alle opplysninger som kreves iht. Bokføringsforskriften §§5-1-1 til 5-1-5. Selve fakturaen fra kredittkortselskapet er altså i seg selv ikke tilstrekkelig som grunnlag for bokføring hos bruker.
Det er kun fakturagebyret og eventuelt rentetillegg som kan kostnadsføres på grunnlag av faktura fra kredittkortselskapet. Hvis du opplever at det ikke kan utstedes kvittering, må det dokumenteres at dette ikke var mulig, påføres dato, hva som ble kjøpt og med signatur slik at dette kan legges ved som dokumentasjon.
Denne lovhjemmel gjelder alle typer kredittkort, ikke kun for Agricard. -
Kan det opprettes EHF?
EHF står for Elektronisk Handels Format, som er et standard faktura format for elektroniske fakturaer. Stadig flere bedrifter krever elektroniske faktura når de kjøper og selger produkter og tjenester. Der eFaktura blir tilgjengelig for privatkunder i nettbanken, kan EHF-faktura gå rett inn til mottaket i regnskapssystemet ditt. Vi gjør oppmerksom på at bedrifter ikke kan opprette eFaktura-avtale.
Bedriften må være registrert i ELMA-registeret som mottaker av EHF før faktura kan opprettes. Har du spørsmål vedrørende denne registreringen, ta kontakt med regnskapsføreren din. Dersom bedriften er registrert som mottaker av EHF-faktura i ELMA-registeret, vil vi automatisk sende våre fakturaer som EHF.
EHF-faktura har flere gunstige fordeler:
• Spar tid og ressurser på elektronisk håndtering av faktura
• Mindre tid til manuell behandling – mer tid til kjernevirksomheten din
• Elektronisk faktura, kreditnota og purring vil spare miljøet for papir og sending av dokumenter med fly- og biltransport til posten
• Bare ett sted å levere og hente dokumentene